Wednesday, February 25, 2009

salah kah bermimpi?

adakah ku bisa?



lari dari dunia,
menyembunyikan rasa,
menghindari kata-kata,
adakah ku bisa?

papa kepada kaya,
tua kepada muda,
sakit kepada sasa,
adakah ku bisa?

tinggal sedih muncul gembira,
khayalan adalah satu yang nyata,
satu kini sudah dua,
adakah ku bisa?

bermimpi?
...
adakah ku bisa?

Aku selalu tanya diri aku sebelum tidur, "adam!, apa yang hang buat hari ni? Esok pula hang nak buat apa?" dan kadang-kadang aku akan bayangkan apa yang bakal terjadi pada aku dalam 10 tahun dari sekarang. (dalam buku '8 to be GREAT' ada menyatakan, seseorang itu memerlukan sekurang-kurangnya 10 tahun untuk berjaya! ).

Masa ni, macam-macam yang aku bayangkan, punya kerjaya yang berjaya, mempunyai anak-anak yang comel, mempunyai galeri persendirian (dimana tempat aku melukis dan mengantung hasil2 lukisan aku tu) di rumah, ada studio muzik sendiri(full set macam studio jam). Tivi digantikan dengan projector yang memancar ke dinding putih. Terdapat balkoni di luar, dan ada meja jepun di situ, so malam-malam lepas balik kerja, sebelum masuk tidur, rehatkan minda di balkoni sambil minum air milo panaz! di temani seorang wanita yang di sayangi (bini aku la tu) menceritakan apa yang di buat hari ni. huhu! well aku tahu, tak semua yang kita nak tu kita akan dapat, tapi sekurang-kurangnya aku punya 'sasaran' hidup dan itu memberikan aku satu landasan untuk bergerak ke depan...betul?

persoalanya sekarang....

salahkah aku bermimpi?

mampukah aku bermimpi?


Sekian,
A.L

35 comments:

dianahamasuba said...

semua orang ade perasaan ntuk bermimpi dam. so normal la tue. hehehe, :D

minamisensei said...

mimpi itu indah..tu dunie kiter takder orng leh masuk campur..
tapi tak tahu lah klu minah yang gangu ko dulu tu kaco lagi...tak pon zombie kat supermarket tue
hau..hau.hau

Elsa Soraya Othman said...

mimpi menggerakkan manusia biasa untuk terus berusaha so dat mimpi tu boleh jadi realiti.. taak.. taak salah u nak bermimpi, but sediakan cushion for safety, just in case ;)

he he.. cantik gambar..

adifDAS said...

bro..
tak salah mimpi...
tak salah kta impi2 kn bnda yg mcm2
mana thu
satu haro nti kta dpt..

berusha lah..
ang mampu melakukn nya..

huhuhu

A.W.I.N btM said...

x salah..usaha lif kejayaan..

jojie-elle said...

x per.. setiap manusia ada mimpi mereka sendri :)

bile tdo pon mimpi, tipulah dlm idup x mimpi ;p hehe

go go adam!!

Anonymous said...

huhu.. cute cerita ni~ :)
kejayaan pon bermula ngn impian n for sure hard work gak.. :D

Anonymous said...

oh i ta ckp ke gamba itu cute? haha

ahmdsyhmi said...

mimpi la jauh mana sekalipun..
asalkan bila kau bangun, kau tahu mana asal usul kau.

goodluck mate!

adamLUBA said...

huaaaa..thanks guys!

diana.
hehehe..yah yah! tapi kadang-kadang ada juga yang kata "ahh! mimpi laa oii, realiti tak seindah yang di bayangkan..wake up and face the realiti" ayat-ayat yang macam tu yang membuatkan aku nak tendang diowang laju-laju!

minamisensei.
minah mana plak ni?

elsa.
oh oh...klu ada cushion lagi laa best mimpi..huhuhuhu! thanks!

adifdas.
yeahhh..i can.. ^__^

awin.
hoho..yah yah..betul2..tapi kadang-kadang lift pun rosak gak! lift membuatkan kita dalam keadaan 'senang' kadang-kadang kita akan terperangkap dalam lif tu sendiri. saya lebih selesa menaiki tangga...huhuhu (salah satu senaman gak tu)

jojie.
ko ni..bukan mimpi tu laa yang aku maksudkan..adeh2...yeahh go go go!

anonymous.
yeah! betul..rasanya bukan saja kejayaan..apa-apa pun yang kita nak buat, musti bermula dengan impian..biarpun hanya nak makan..kan kan kan?

ahmdsymi.
yaah...bagus ayat tu..aku suka! ini menjadikan kita lebih rendah diri..cayalah bob! erkk..n thanks! ^__^

NIMI♥ Co. said...

i2 normal..
but ape yg u angankan tu so sweet!!
meja jepun tu!!n then cute kids..
ahahahah!!!
i hope u can achieve it one day

adamLUBA said...

thanks nimi..
don't worry...
i'll make sure i achieve that..
i meant the meja jepun n cute kids la..
pasal studio music tu..hurrmm it depands..but galeri seni dalam rumah..
i also will make sure i got it too..
^__^

apexhuhu said...

Hang lupa untuk bermimpi satu bende yang paling penting adam..

mimpi untuk brenti isap rokok, setiap sedutan membawa maut. Setiap sedutan juga bakal menyebabkan hang tersungkur sebelum mencapai semua mimpi2 indah itu. (berkaitan dgn komen puisi hang yang sebelum ni).huhuhu

oaker said...

adakah adam bisa?
sebenaqnya adam xda bisa, kalo ada ada bisa mungkin dia ular, atau serangga yang mempunyai bisa.

mungkin adam juga suka mimpi time dia ngah tido. dia tido agak lewat, dia slalu ym.

sekian
salam puisi.....

adamLUBA said...

hahaha..
apex..

itu xperlu untuk bermimpi..
aku cuma perlu bertekad..
tp apa kan daya..
cakap memang senang..
tp diri ni dah biasa dengan benda ni..
mungkin aku boleh berhenti pada bila-bila masa aku nak..
tapi adakah aku NAK BERHENTI? itu persoalan yang lain...

bagi aku semua perokok boleh berhenti pada bila-bila masa diowang nak..
tp ada kah diowang NAK berhenti..
aku memang nak berhenti..
tp jauh di hati aku...

........

mungkin satu hari nanti akan tiba hari tu..
yang pasti hari tu bukan hari ni...

adamLUBA said...

oaker..

dulu aku bisa..
tp gigi aku dah patah..
so dah xdak bisa..
so kentut aku masih lagi berbisa..
nak try?
mlm ni aku kirim selori kat hang!

apexhuhu said...

hahah
gila ah, ayat balas komen aku pon dh mcm puisi..
bagus2...

adamLUBA said...

hahaha..

komen aku bagaikan nasi putih,
puisi plak bagaikan ayam kari raffee..
so bila di campur kedua2..
satu nikmat karya agung tercipta..
tapi..tak boleh selalu gi guna..
muak pasti terasa..

cewaahhh!

Munky itu Hanjeng said...

bukan bermimpi..
mimpi hanya mainan..
cita-cita kottt..

adamLUBA said...

munky itu hanjeng.
ataupun lebih di kenali sebagai aneps nataih kupaih..

erkk..dalam bahasa omputeh dia kata 'dreams'..kan ka mimpi tu? hohhoho


(aku tau laaa..adeh2)

oaker said...

pabila adam mempunyai kentut
hatta seluruh alam pun berkemiyan

pabila adam xda bisa
hatta cebisan daging si lembu melekat dicelah 'USB'nya

pabila adam bermimpi
hatta dihasilkan oleh sang mulut akan cecair yang masam, demekian si mata yang memejam memberanakkan najis 'mutawassitoh' yang x perlu disamak....

salam puisi hehehe dan hehe

apexhuhu said...

sesekali
ku hirup secawan puisi
buat sarapan pagi.

sesekali
ku suap sepinggan puisi
sebagai hidangan tengah hari.

sesekali
ku kunyah sebungkus puisi
di tengah malam sunyi.

ku rembat puisi indah ini dari..
ZIZIE ALI

salam aidilfitri puisi muisi

Farra Muneera said...

tak salah bermimpi. nikmat kot mimpi. sebab ia indah. nikmati la walau sekejap. mana tau satu hari nanti kita tak merasa lagi mimpi tuh.

good luck Adam. I know your a good person. Good boy always belong to a good girl. YOU WILL FIND HER SOMEDAY. :)

adamLUBA said...

farra..
ehehe..
ammiiiiinnnnnnn~!!!
thanks!

emmetRaxor said...

sudah la ang..
xyah puisi lagi..
lagi ang berpuisi lagi banyak awek2 kat luaq sana yang baca belinangan air mata dan mengalir sayu dipipi..
ang prlu menjadi kuat bukannya menangih simpati..
kalou nak mencapai impian yang ang selalu bermimpi tu..
ubah lah cara idup ang yang lama kepada baru..
dari segi kekemasan,kebersihan,percakapan,kelakuan dan berfikirlah secara bijak dan jangan selalu dipijak..
berubah la..
berubah la..
berubah la..


(jangan marah atas komen yang membina ini)

apexhuhu said...

betul tu amet, aku sokong cakap hang.
betut betut betut.
berubah lah adam, berubah lah..
jangan biar orang pijak hang adam..jangan lah. Biar apa orang nak cakap kat hang, tapi jangan la hang seksa diri, susahkan diri untuk orang lain yang belum tentu bantu bile hang dalam susah.
Hidup la dlm realiti, bukan fantasi ciptaan hang sendiri.
(amet pon bukan betui sangat, huhu)

emmetRaxor said...

tapi aku tengok malam2 ang pasang cerita house pastu lena ja..
xda pon pikiq apa yang ang nak buat esok..
apa yang ang buat ari neh..
hehehehe...
tapi komen ataih yang aku aku bagi tuh adakah ang bisa lakukan..
betoi tu apek cakap..
aku plak yang kena..
aku dah berubah la..

adamLUBA said...

hahahaahhahaha....

amet.
1st...aku tak nama kan benda ni puisi...sebab aku tak pernah rasa benda ni puisi, ia hanya sekadar 'luahan perasaan dengan ayat yang tersusun'.

2nd..aku bukan 'menagih simpati'...hanya sekadar luahan perasaan. itu saja. dan kalau betul aku nak tagih simpati...aku ada berpuluh puluh koleksi cerita yang pasti akan mendapat simpati...(sapa tahu kisah hidup selama 24 tahun ni...tahu la! - dan tak dak sapa pun yang tahu keseluruhan kisah hidup aku. aku hanya cerita benda yang boleh di cerita sahaja, yang aku tak cerita? ada sebakul lagi nih! huhu...klu aku cerita, pasti 'simpati' adalah milik aku) ^__^

3rd..perubahan...kemas, bersih dan percakapan..aku akui memang aku kena perbaiki...pasal kelakuan..hoho..payah tu...sebab aku rasa kelaku aku boleh di ketegorikan dalam 'okay'. berfikir secara bijak pla..erkk..aku ni tak pandai...selalu kena pijak...sebab tak pandai, sebab tu selalu kena pijak..hohohoho

apex.
erkk..hurmm..
orang nak pijak aku apex...
bukan boleh halang pun...
hang ni cakap macam aku ni baik sangat...adeh!
yang aku tolong pun kawan-kawan aku..(walaupun kadang-kadang ada gak yang tak dapat nak tolong, bergantung kepada situasi)
dan bila aku tolong kawan, aku tak rasa benda tu nyusahkan..
aku tak kisah di balas baik atau di pijak2 hingga lunyai...
janji...aku dah tunaikan kewajipan aku..
kalu aku mampu tolong...
aku akan tolong...
^__^

amet balik.
hahahahaahaha..
aku rasa aku pernah cakap kt hang...house tu aku tgk sebab aku nak tetdo! huhuhu..sapa kata aku xpikiaq untuk esok. tu dalam pala otak tu dah macam2 rancang..nak breakfast kt mana, rumah ka kedai. nak kuar umah kul bapa. first sampai office nak buat apa...pasal kerja plak! apa yang aku nak buat dulu masa kerja esok (selalunya aku dah tahu project aku untuk keesokan harinya). Masa aku tengah drive plak, aku dok fikir pasal nak buat short movie (dengan shee & mie), pastu aku nak record lagu (aku nak record akustik dalam tahun ni), pastu macam mana aku nak start shoot potrait...(sapa model, apa konsep, kt mana). banyak benda amet. hang mungkin tak tau..sebab aku xkan nak cakap apa yang aku pikiaq. benda tu sebenaqnya nak sebut bahasa senang..berangan laa..aku memang kuat berangan..tapi selalunya aku berangan benda yang aku nak buat. dan benda yang aku rasa aku boleh buat.
^_^



sekian hujah saya...
adam luba ^__^

oaker said...

ya para hadirin sekalian,,, itulah beberapa hujah dan maklum balas yang disampaikn oleh ahli panel kita iaitu En. adom. sekiranya ada apa2 kemusykilan, hadirin bley la membuat pertanyaan kat dia. sekian maseyy.

yusridahmati said...

adam jagan mimpi la nk kawen ngan dee... dee dah nk kawen ngan ajim.. hahahhahahhahhaha

adamLUBA said...

cis yus...
xpa xpa..
aku leh kawin ngn joyah..
hahahaha ^_^

Senorita AiN said...

x salah bermimpi....
mimpi tu indah
:)

tp jgn terlalu dibuai mimpi nnti leka heheheh...

adamLUBA said...

baikkk hawa!
saya akan dengar pesan hawa tu..
alallalaa

yup yup! memang betul...itu kita sendiri kena jaga..rasa2nya semua benda macam tu..klu nak sesuatu tu..jangan sampai terlebih..sebab pasti akan memudaratkan..

^___^

Diloz said...

gambar syok kalau buat cover album/movie.

sungguh berperasaan entry ini.
huhu.

ash_dziner said...

x salah bermimpi...
kadang2 mimpi bole jd kenyataan klu kt gigihkan usaha...
gambate...